VBAR staat voor Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden. Dit is een wetsvoorstel wat door toenmalig minister van Gennip op 21 juni jl. ter beoordeling naar de Raad van State is gestuurd. Dit wetsvoorstel moet de Wet DBA gaan vervangen. Na het advies van de Raad van State moet deze wet nog door de Tweede en de Eerste Kamer. Mocht deze wet erdoor komen dan is de geplande invoering in 2026. Het laatste nieuws (november 2024) hierover is dat de minister deze wet gaat heroverwegen en mogelijk met een voorstel tot opknippen/opsplitsen van de zzp-wet komt. Voor nu betekent dit dat dit wetsvoorstel in ieder geval dit jaar niet meer naar de kamer gestuurd wordt.
Het doel van de VBAR is schijnzelfstandigheid te voorkomen en echte zelfstandigen te beschermen. Een belangrijk punt is dat de verantwoordelijkheid voor de beoordeling van de arbeidsrelatie bij de opdrachtgever komt te liggen. Verder gaat dit wetsvoorstel uit van een minimum uurtarief van € 33,- per uur ex BTW. Dit betekent dat in dit wetsvoorstel een uurtarief lager dan EUR 33,- kan wijzen op een verkapt dienstverband.
Onderstaand schema geeft aan of er al dan niet sprake is van een arbeidsrelatie volgens het wetsvoorstel VBAR.
Wat is de stand van zaken m.b.t. de verplichte AOV?
De verplichte AOV wordt beschreven in de Wet BAZ (Basisverzekering Arbeidsongeschiktheid Zelfstandigen), dit wetsvoorstel is in juni 2024 ter internetconsultatie voorgelegd. Veel ondernemers hebben hierop gereageerd, het is nog niet duidelijk of het wetsvoorstel op deze reacties aangepast gaat worden. Op dit moment is het aan het huidige kabinet of, en in welke vorm, het wetsvoorstel wordt doorgezet. Indien dit gebeurt dan wordt dit voorstel eerst nog behandeld in de Tweede en de Eerste Kamer.
Waarom maakt de overheid ineens haast met de invoering van een verplichte AOV? De Europese Commissie stelt de verplichte AOV als voorwaarde voor het krijgen van 4,7 miljard uit het Corona herstelfonds. Daarnaast was de verplichte AOV in 2019 ook al opgenomen in het pensioenakkoord.
De laatste geluiden zijn dat deze verplichting, als het doorgaat, mogelijk pas in 2029 ingaat. Het UWV wordt belast met de uitvoering van deze wet. Het is nog maar de vraag of zij deze extra druk aankunnen. Ook is de wachttijd opnieuw ter discussie gesteld, deze gaat mogelijk toch naar 2 jaar. Dit zou betekenen dat je onze voorziening in de wachttijd van de verplichte AOV kunt blijven gebruiken.
Voor wie geldt de verplichte AOV? Deze verplichting is voor alle ondernemers die winst uit onderneming hebben (IB-ondernemers). De verplichting geldt niet voor directeur- grootaandeelhouders, ondernemers die naast hun zelfstandig ondernemerschap ook een loondienstverband hebben en ook niet voor levenspartners die meewerken in de onderneming van hun partner.
Wat gaat deze verplichte AOV straks kosten en wat krijg je voor dat geld? In het eerdere voorstel van medio 2024 staat dat de verplichte AOV € 195 per maand gaat kosten, met een wachttijd van 1 jaar. De bruto uitkering bedraagt maximaal 70% van het laatstverdiende loon, met een maximum tot het minimumloon. Er komt waarschijnlijk een opt-out regeling voor AOV’s die minimaal een gelijkwaardige dekking hebben als de verplichte AOV. En als hierboven gezegd wordt er opnieuw overwogen om de wachttijd te verruimen naar 2 jaar. Wat dit gaat doen met de premie is nog niet bekend.
Onze arbeidsongeschiktheidsvoorziening is voor de 1e 2 jaar per ziektebeeld. Als de AOV verplicht wordt gesteld dien je voor de tijd na die twee jaar nog wel een AOV tot AOW leeftijd af te sluiten.