Aan welke belastingverplichtingen moet een zelfstandig ondernemer voldoen?
In het pensioenakkoord heeft het kabinet afgesproken dat zelfstandigen verplicht verzekerd moeten zijn tegen arbeidsongeschiktheid. Er wordt nu over gesproken dat de maatregel vanaf 1 januari 2027 in moet gaan: op dat moment is de AOV voor alle zelfstandig ondernemers verplicht. Of men deze datum gaat halen, is nog niet duidelijk. Hoewel het kabinet nog werkt aan de uitwerking van de plannen, geven wij alvast antwoord op de meest gestelde vragen over de aanstaande verplichte AOV.
Inkomstenbelasting
Als zzp’er ben je verplicht om inkomstenbelasting te betalen over de winst die je maakt met jouw onderneming. Je moet zelf jaarlijks je aangifte inkomstenbelasting doen, waarbij je alle inkomsten en zakelijke kosten opgeeft. Doe dit op tijd en correct om problemen met de Belastingdienst te voorkomen.
Als je verwacht dat jouw inkomstenbelasting behoorlijk hoger wordt dan de voorheffing die je in dat jaar betaalt, kun je een voorlopige aanslag aanvragen. Hierdoor kun je het belastingbedrag gespreid over het jaar betalen, wat kan helpen om financiële lasten aan het einde van het jaar te voorkomen.
Omzetbelasting (btw)
De inkomstenbelasting gaat over je winst, de omzetbelasting gaat over je omzet. De btw die jij als zzp’er in rekening hebt gebracht moet je elk kwartaal afdragen aan de Belastingdienst. Controleer goed onder welk btw-tarief je valt: 21%, 9% of 0% (21% is de meest voorkomende). Val je in het hoogste tarief en is je omzet in een kwartaal € 50.000, dan draag je dus € 10.500 af. Je mag daar nog wel de btw van aftrekken die jij op jouw beurt over goederen en diensten hebt betaald.
Aftrekposten
Je wilt natuurlijk niet meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk is. Gelukkig heb je recht op aftrekposten die jouw belastbaar inkomen kunnen verlagen. Het is raadzaam hier advies over in te winnen bij een boekhouder of accountant om gebruik te maken van alle mogelijke posten en regelingen.
Btw die je zelf hebt betaald, mag je weer aftrekken. Hou je inkomsten en uitgaven daarom bij in een goede administratie. Aftrekposten zijn onder andere: zakenlunches, congressen, werkkleding/kantoorbenodigdheden, reiskosten.
Als zelfstandig ondernemer kun je ook profiteren van aftrekposten als de zelfstandigenaftrek of de startersaftrek. Je hoeft dan minder inkomstenbelasting te betalen. De zelfstandigenaftrek is een vast bedrag dat je mag aftrekken van jouw winst als zelfstandige. De aftrek wordt de komende jaren stapsgewijs teruggebracht om de fiscale verschillen tussen zelfstandigen en werknemers te verkleinen. Van 2023 tot 2027 wordt de zelfstandigenaftrek sneller afgebouwd van € 5.030 naar € 900. De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek en bedraagt in 2023 € 2.123.
De Mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op jouw winst als ondernemer. De vrijstelling is 14% van je winst, maar je moet de winst eerst verminderen met de ondernemersaftrek. Let op: lijdt je verlies, dan verkleint de mkb-winstvrijstelling het fiscale verlies. In dat geval is de vrijstelling dus nadelig voor jou.
Inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw)
De inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet is een bijdrage die alle Nederlandse ingezetenen moeten betalen om bij te dragen aan de financiering van de Nederlandse gezondheidszorg. Als zzp’er ben je dus ook onderworpen aan deze bijdrage. De Zvw-bijdrage is een percentage van je belastbaar inkomen en wordt naar aanleiding van je aangifte voor de inkomstenbelasting berekend door de Belastingdienst.
Wet DBA
Met een goedgekeurde modelovereenkomst weet de Belastingdienst zeker dat er geen sprake is van een dienstbetrekking en beschouwt je als zelfstandige. Er zijn algemene overeenkomsten en overeenkomsten voor branches en beroepsgroepen. Werken jij en jouw opdrachtgever volgens één van deze modelovereenkomsten, dan is er geen sprake van loondienst. Dan hoeft jouw opdrachtgever geen loonheffingen in te houden en te betalen en blijf jij in de ogen van de Belastingdienst een zelfstandig ondernemer.
Kleineondernemersregeling (KOR)
Kleine ondernemers die niet meer dan € 20.000 omzet per kalenderjaar hebben krijgen via KOR een vrijstelling voor de btw. Als je KOR aan de voorwaarde voldoet en kiest voor de KOR, hoef je geen btw meer te berekenen aan je klanten. Ook doe je zelf geen btw-aangifte meer en kun je geen btw meer terugvragen over jouw kosten in investeringen. Check dus eerst of het voor jou wel zo voordelig is. Moet je jaarlijks btw betalen? Dan is deelname aan de KOR voor jou misschien interessant. Krijg je juist jaarlijks btw terug? Of ben je van plan de komende tijd veel investeringen te doen? Dan kun je wellicht beter overwegen (nog) niet voor de KOR te kiezen.
Bewaartermijn administratie
Als zzp’er ben je verplicht je administratie zeven jaar te bewaren. Deze bewaarplicht omvat onder andere facturen, bonnen, contracten, bankafschriften en andere relevante financiële documenten.
Het is belangrijk dat je jouw belastingverplichtingen serieus neemt en op tijd voldoet aan de aangiftes en betalingen. Het niet naleven van de belastingregels kan leiden tot boetes en fiscale problemen. Overweeg om een boekhouder of accountant in te schakelen om je te helpen bij je financiële administratie en belastingaangiften, zodat jij je kunt richten op jouw kernactiviteiten als zzp’er. Door op de hoogte te blijven van de belastingverplichtingen en een solide financiële administratie te onderhouden, kun je als ondernemer met vertrouwen je onderneming laten groeien zonder je zorgen te maken of je je al dan niet aan de wetten en regels houdt.
Gerelateerd
Aansprakelijkheid in een B.V.
Ben je persoonlijk aansprakelijk met een B.V.? Omdat de bv rechtspersoonlijkheid bezit, zijn de directie, bestuurders en aandeelhouders in principe niet aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap. De schuldeisers kunnen zich normaal gesproken alleen verhalen op het vennootschapsvermogen. Behalve in de situatie waarin de bestuurders de vennootschap op een onbehoorlijke manier hebben bestuurd. Onder bepaalde voorwaarden kunnen zij dan toch aansprakelijk zijn met hun privévermogen.
De kenmerken van een maatschap
De maatschap is een vorm van een personenvennootschap. Bij een personenvennootschap besluiten twee of meer personen dat zij een duurzaam samenwerkingsverband aan zullen gaan. Met samenwerking wordt bedoeld dat de vennoten allemaal iets inbrengen, zoals kapitaal, arbeid of kennis. Door onderling samen te werken willen zij een bepaald voordeel behalen. Dit voordeel delen zij met elkaar. Met personen worden niet alleen natuurlijke personen bedoeld. Ook rechtspersonen kunnen maat of vennoot zijn. Beoefenaren van vrije beroepen maken meestal gebruik van een maatschap. Bijvoorbeeld artsen, advocaten en notarissen. Voor het oprichten van een maatschap hoeft geen notariële akte te worden opgemaakt en een maatschap hoeft niet te worden ingeschreven in het handelsregister.
Hoe kan ik als zzp’er mijn financiële administratie het best organiseren en bijhouden?
Als zelfstandig ondernemer ben je wettelijk verplicht een bedrijfsadministratie bij te houden én te bewaren. Maar een goede administratie is ook zonder die wettelijke verplichting belangrijk. Want alleen als jij de financiële positie van jouw onderneming kent, heb je een doorlopend overzicht van je financiële gezondheid en kun je jouw onderneming sturen. We helpen je in dit artikel op weg met onmisbare tips hoe jij je financiële administratie het best kunt organiseren en bijhouden.