Beheer én bespaar: 9 tips voor zzp’ers om bedrijfsuitgaven te verminderen
Natuurlijk wil je als zelfstandig ondernemer dat er zoveel mogelijk geld binnenstroomt, maar het is net zo verstandig om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk geld uít je bedrijf vloeit. Je bedrijfsuitgaven effectief beheren en op kosten besparen, is belangrijk voor een gezonde basis. Om jou ruimte te geven om te ondernemen, zetten wij een aantal praktische tips op een rij.
1. Wat is eigenlijk je budget?
Begin bij het begin: stel een gedetailleerd budget op. Zet al je vaste kosten, zoals huur, verzekeringen en abonnementen overzichtelijk onder elkaar. Maar vergeet ook je variabele kosten, zoals kantoorbenodigdheden, reiskosten of marketing niet. Een duidelijk budget geeft je inzicht in waar je geld naartoe gaat en waarop je mogelijk kunt besparen.
2. Hou je uitgaven bij
Gebruik moderne boekhoudsoftware om de uitgaven van jouw bedrijf nauwkeurig bij te houden. Dit geeft je real-time inzicht in je financiële situatie en maakt het gemakkelijker om onnodige kosten te identificeren en elimineren. Evalueer regelmatig je uitgaven en wees kritisch: zijn bepaalde uitgaven nog steeds nodig voor de groei van jouw bedrijf? Of kun je ze wegstrepen?
3. Vergelijk en onderhandel
Zet niet lukraak je krabbel onder de eerste de beste offerte, maar vergelijk aanbieders eerst en kies voor de beste deal (maar vergeet niet: goedkoop kan zomaar duurkoop zijn). Schroom ook niet om over prijzen te onderhandelen. Leveranciers zijn vaak bereid korting te geven, vooral als je een langdurige klantrelatie hebt opgebouwd of in de toekomst een constante afname kunt garanderen.
4. Technische besparingen
Maak gebruik van de tijd waarin we leven; met slimme technologie kun je veel winnen. Bijvoorbeeld door voor een cloudservice te kiezen in plaats van voor dure hardware. Onderzoek of er betaalbare software-oplossingen zijn voor je boekhouding, projectmanagement en communicatie. Zo verminder je niet alleen kosten, maar verbeter je tegelijkertijd de efficiëntie van je workflow.
5. Belastingvoordelen
Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle fiscale voordelen waar je als zzp’er recht op hebt. Er zijn veel mogelijkheden: van aftrekposten voor zakelijke uitgaven tot belastingvoordelen voor bepaalde investeringen. Laat je adviseren door een financieel adviseur!
6. Netwerken en samenwerken
Werk samen met andere zzp’ers om kosten te delen. Bijvoorbeeld voor gezamenlijke aankopen of het delen van werkruimte. Door samen te werken kun je vaak betere deals krijgen. Met netwerken neemt niet alleen de kans op samenwerken toe, maar heb je ook meer kans op extra werk, en dus inkomsten.
7. Let op de kleintjes
Ga zo efficiënt mogelijk met al je uitgaven om. Plan reizen slim en vergader online om transportkosten te verminderen. Gebruik online marketing in plaats van traditionele, dure advertentiemethoden. Schakel apparatuur uit als je het niet gebruikt om energiekosten terug te brengen en koop artikelen die je gegarandeerd blijft gebruiken in bulk om volumekortingen te benutten.
8. Onderhoud jezelf en je spullen
Investeer in trainingen of opleidingen om beter en/of sneller te worden, of leer basisboekhouding om geld te besparen op boekhoudkosten. Onderhoud ook regelmatig je apparatuur om dure reparaties en vervanging te voorkomen.
9. Wees (zelf)verzekerd
Werp nog eens een blik op je huidige verzekeringen. Zijn ze nog up to date? Is er wellicht een goedkopere oplossingen, zoals de schenkkring van Zelfstandig Ondernemers dat is in vergelijking met een dure AOV?
Door je bedrijfsuitgaven proactief te beheren en op basis daarvan slimme beslissingen te nemen, kun je als zzp’er kosten besparen. Tegelijkertijd bouw je een solide financiële basis op voor de toekomst van je onderneming. Financiën zijn aan veranderingen onderhevig, dus verwaarloos het niet en blijf alert om op de actualiteit in te spelen en zo efficiënt mogelijk te blijven werken.
Gerelateerd
Aansprakelijkheid in een B.V.
Ben je persoonlijk aansprakelijk met een B.V.? Omdat de bv rechtspersoonlijkheid bezit, zijn de directie, bestuurders en aandeelhouders in principe niet aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap. De schuldeisers kunnen zich normaal gesproken alleen verhalen op het vennootschapsvermogen. Behalve in de situatie waarin de bestuurders de vennootschap op een onbehoorlijke manier hebben bestuurd. Onder bepaalde voorwaarden kunnen zij dan toch aansprakelijk zijn met hun privévermogen.
De kenmerken van een maatschap
De maatschap is een vorm van een personenvennootschap. Bij een personenvennootschap besluiten twee of meer personen dat zij een duurzaam samenwerkingsverband aan zullen gaan. Met samenwerking wordt bedoeld dat de vennoten allemaal iets inbrengen, zoals kapitaal, arbeid of kennis. Door onderling samen te werken willen zij een bepaald voordeel behalen. Dit voordeel delen zij met elkaar. Met personen worden niet alleen natuurlijke personen bedoeld. Ook rechtspersonen kunnen maat of vennoot zijn. Beoefenaren van vrije beroepen maken meestal gebruik van een maatschap. Bijvoorbeeld artsen, advocaten en notarissen. Voor het oprichten van een maatschap hoeft geen notariële akte te worden opgemaakt en een maatschap hoeft niet te worden ingeschreven in het handelsregister.
Aan welke belastingverplichtingen moet een zelfstandig ondernemer voldoen?
Als zelfstandig ondernemer geniet je van vrijheid en flexibiliteit in je professionele leven. Maar vergeet niet dat met die onafhankelijkheid ook belastingverplichtingen op je ondernemersbord terechtkomen. Als zzp’er moet je belasting betalen en je administratie op orde hebben om aan wettelijke vereisten te voldoen. Welke belastingzaken dat zijn, zetten we in dit artikel overzichtelijk voor je op een rij. Zodat jij je financiën op een georganiseerde manier kunt beheren en je niet voor verrassingen komt te staan.